Brabants Dagblad • Maarten van den Hurk 29-01-20 Bron: BD
NISTELRODE – Met nieuwe, frisse kleuren gaat de Wereldwinkel in Nistelrode de toekomst in. Op eigen benen, los van de landelijke koepel blijft het ‘fairtradegeluid’ klinken. Het gonst van de vrolijke bedrijvigheid, in de westvleugel van het oude raadhuis van Nistelrode. Vrouwenhanden schuiven Afrikaanse beeldjes naar precies de juiste plaats in de etalage, schikken kleurrijke kaarten en pakken nog een laatste verhuisdoos uit. De gezichten staan opgewekt en zo klinken ook de stemmen. De vrijwilligers van de Wereldwinkel Nistelrode hebben zín in de heropening, komende vrijdagochtend.
“Wij zijn vast van plan om nog járen door te gaan’’, zegt voorzitter Anja Fleischeuer beslist. “Daarom hebben we de boel hier maar eens helemaal gerestyled. Met nieuwe, frisse kleuren gaan we de toekomst in en proberen we ook wat jongere klanten aan te spreken. Daarvoor zijn we nu ook op sociale media gegaan.’’

Lastige tijden
De stap is bijzonder want Wereldwinkels maken lastige tijden door. Ze zijn zelfs gestopt in veel plaatsen, zoals in Heesch (vorig jaar), Uden en Heeswijk-Dinther (2017). Vrijwilligersgroepen daar hadden moeite om te verjongen en constateerden bovendien dat ‘eerlijke hagelslag’ en Max Havelaar koffie tegenwoordige ook gewoon bij Jumbo en Albert Heijn te koop zijn. Waarom zou je dan nog met pijn en moeite een Wereldwinkel open houden?
“Wij vinden dat het fairtrade verhaal moet blijven klinken’’, antwoordt Fleischeuer. “Wij blijven hier in Nistelrode vertellen dat mensen in de Derde Wereld goed betaald krijgen voor de producten die zij maakten en die wij hier verkopen. Dat vinden we heel belangrijk. En dat kunnen we blijven doen omdat we een mooie groep vrijwilligers hebben en omdat onze jaarbalans nog steeds positief is. Dat laatste ook omdat we een schappelijke huur betalen.’’

‘Dé Fairshop van Bernheze’
Tekenend voor het zelfbewustzijn in Nistelrode is de recente stap om verder te gaan als zelfstandige stichting, lós van de landelijke vereniging waarvan geen toegevoegde waarde meer gevoeld werd. De groep regelt nu zelf inkopen en inrichting. Én de promotie, als ‘Wereldwinkel Nistelrode, dé Fairshop van Bernheze’. Die ietwat stoere ondertitel haakt ook aan bij het stoppen van de buren in Heesch en Heeswijk-Dinther. Fleischeuer: “We hopen dat vaste klanten van die winkels ons nu gaan opzoeken.’’
Daarnaast wil de Wereldwinkel gewoon een leuke shop voor Nistelrode zijn. “We hebben in ons dorp godzijdank, of je kunt ook zeggen helaas, geen concurrentie van andere cadeaushops‘’, zegt Fleischeuer. “Een cadeauwinkel met een aanbod zoals wij dat nu hebben, heeft naar ons idee allicht kans van slagen hier.’’

Foto-onderschrift: Anke van Rijswijk toont één van de nieuwe banieren, die aan de buitengevel komen. © Maarten van den Hurk / BD